عوامل ریزش اعتقادی در قران (7)

8- شیطان

وجود شیطان به عنوان دشمن و گمراه کننده اصلی انسان ها بر هیچ کسی پوشیده نیست. از نا فرمانی در مقابل سجده بر آدم (علیه السلام) گرفته تا وسوسه او بر خوردن میوه ممنوعه و سقوط به زمین، همگی نشان دهنده کینه او نسبت به آدم و فرزندان اوست. خداوند متعال در قران کریم به مناسبت های گوناگون از سخنانش یاد کرده است و او را در زمره سرسخت ترین دشمنان انسان قرار داده است.

 در جایی می فرماید:

«کُتِبَ عَلَيْهِ أَنَّهُ مَنْ تَوَلاَّهُ فَأَنَّهُ يُضِلُّهُ وَ يَهْديهِ إِلي‏ عَذابِ السَّعيرِ»(1)

بر وی (بر شیطان در لوح محفوظ، طبق علم ازلی الهی) نوشته و مقرر شده که هر کس او را به دوستی و سرپرستی گیرد بی شک او را (از راه های سعادت) گمراه می کند و به سوی عذاب آتش شعله ور راه می نماید.

منظور از «تولاه» در اینجا تبعیت و پیروی کردن از الهامات شیطان است. او با نزدیک شدن به قلب های آلوده و با دادن وعده های دروغ به آنان به اغواگری و گمراهی آنان می پردازد. البته آنچه مسلم است، شیطان در مسیر منحرف کردن انسان ها با سلب اختیار از آنان به وسوسه آنان نمی پردازد. بلکه انسان ها در گزینش راه و شیوه زندگی خود در قبال وسایس شیطان، اختیار عمل دارند و می توانند به الهامات او توجه نکنند. چنان که قرا کریم می فرماید:

«وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ وَ ما کانَ لِيَ عَلَيْکُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي»(2)

و چون کار (روز قیامت) تمام شود (و دوزخیان در جای خود قرار گیرند) گوید: همانا خداوند شما را وعده حق داد (وعده ای که همه تحقق یافت) و من شما را وعده دادم و تخلف کردم (همه خلاف درآمد) و مرا بر شما (در دنیا) هیچ تسلطی نبود جز آنکه شما را دعوت کردم و شما مرا اجابت کردید.

منابع :

1- سوره حج ، آیه 4

2- سوره ابراهیم ، آیه 22


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: انسان شناسیهدایت و ضلالت

تاريخ : جمعه 24 / 6 / 1395 | 13:56 | نویسنده : م.ش |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.